سازه کششی و انواع آن

سازه کششی و انواع آن

سازه کششی به سازه هایی گفته می شود که در برابر فشار و خمش از کشش بالایی برخوردارند. ساختار غشایی کششی اغلب به عنوان سقف استفاده می شود، زیرا می توانند علاوه بر صرفه جویی در هزینه های اقتصادی و زیبایی بصری، از نظر عملکرد در همه فواصل قابل استفاده باشند. این نوع سازه ها معمولاً در اماکن ورزشی، انبار ها و محوطه های مجتمع ها و مکان های نمایشگاهی یافت می شوند. در این مقاله به طور خلاصه به انواع، اشکال و مزایای سازه های کششی می پردازیم.

تاریخچه سازه کششی

اولین توسعه محاسبات عملی تنش ها و تغییر شکل های سازه های کششی، پوسته ها و غشا ها توسط مهندس روسی ولادیمیر شوخوف مطرح شد. او هشت غرفه نمایشگاهی سازه های کششی و سازه های پوسته نازک را برای نمایشگاه نیژنی نووگورود در سال 1896 طراحی کرد که مساحت آن 27000 متر مربع بود. در روزهای اخیر سازه های کششی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از نمونه های موفق اجرای سازه های غشایی در تهران، سازه کششی آمفی تئاتر پارک آب و آتش است.

انواع سازه های کششی

سه طبقه بندی اصلی مختلف در زمینه سیستم های ساختمانی کششی وجود دارد: سازه های کششی غشایی، سازه های کششی مشبک و سازه های پنوماتیکی. اولین مورد مربوط به سازه هایی است که در آنها یک غشاء توسط کابل ها نگه داشته می شود و امکان توزیع تنش های کششی را در قالب آن فراهم می کند. مورد دوم مربوط به سازه هایی است که در آنها شبکه کابلی نیروهای ذاتی را حمل کرده و آن ها را به عناصر جداگانه منتقل می کند، به عنوان مثال، ورق های شیشه یا چوب. در مورد سوم، یک غشای محافظ از طریق فشار هوا پشتیبانی می شود. طبقه بندی سازه های کششی بر اساس نیروی کششی وارد بر سازه انجام می شود. بر این اساس سازه های کششی به انواع زیر تقسیم می شوند:

مطالب پیشنهادی دنیای چادر: مواد استفاده شده در ساخت سازه کششی

9 مزیت استفاده از سازه کششی

1.سازه کششی خطی

سازه‌های کششی خطی سازه هایی هستند که در آن تمام اعضا تحت اثر نیروهای کششی خطی قرار دارند. نمونه رایج این سازه ها، پل های معلق کابلی است که در آن ستون های اصلی به عنوان اعضای تحت فشار عمل می کنند.

2.سازه کششی سه بعدی

سازه‌های کششی سه‌ بعدی، مجموعه‌ای از عناصری هستند که عمدتاً در حالت کشش قرار دارند و فشردگی آن به یک دکل مرکزی منتقل می ‌شود و به داخل زمین پی ریزی می شود. پرمصرف ترین کارکرد سازه کششی سه بعدی را می توان در میادین ورزشی مشاهده کرد که معمولاً به عنوان سقف عمل می کنند.

3.سازه کششی تحت تنش سطحی

سازه های کششی تحت تنش سطحی مانند دو سازه کششی دیگر هستند، با این تفاوت که این جا، لایه های سطحی، اعضای کششی هستند. سازه‌های کششی پارچه‌ای نمونه‌ های عالی از سازه‌های کششی سطحی هستند که در آن فریم ها و ستون های عمودی، پارچه طراحی ‌شده خاصی را که منعطف در برابر کشش است، نگه می‌ دارند.

اشکال سازه های کششی

مالکان و توسعه دهندگان مجتمع ها در سراسر جهان مزایای ساخت سازه های ساختمانی با پارچه کششی را به خوبی درک و کشف کرده اند. چه به دنبال یک مکان تفریحی مانند آمفی تئاتر، پوشش پیاده‌ روی مسافران در ایستگاه‌های حمل ‌و نقل یا سازه‌ ای برای مناسب ‌سازی زمین‌های ورزشی خود برای رقابت در تمام طول سال باشید، ساختار پارچه‌ای کششی ممکن است راه‌ حل ایده‌آلی باشد. اشکال مختلفی از سازه های غشایی کششی وجود دارد که بر حسب کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم. چهار شکل اساسی مورد استفاده در سازه های کششی عبارتند از:

1.سازه کششی خیمه یا مخروطی (Conic)

سازه کششی مخروطی که برای پوشاندن مناطق بزرگ بسیار موثر است، به راحتی با شکل چادر مانند آن قابل شناسایی است. طرح های مخروطی می توانند دارای دکل های تک یا چندگانه باشند. برای هر دو گزینه طراحی، غشاها بین یک حلقه در نوک قله و ستون های پشتیبانی محیطی پایینی تنیده می شوند. خیمه ها به ویژه در مناطقی که در معرض بارندگی زیاد باران یا برف هستند، بسیار موثر و کارآمد می باشند.

 

🔥 برای بازدید از محصولات دیگر بر روی لینک های زیر کلیک کنید. 🔥 



🔗پارچه کانتینری                       🔗پارچه ترانزینی                          🔗سازه کششی

 

family: 'B Nazanin';">2.سازه کششی زین اسبی (Hypar or Anticlastic)

این نوع سازه های پارچه ای به دلیل ظاهر جذاب و زیبا یکی از پر مصرف ترین سازه های کششی هستند. اشکال زین اسبی برای پایداری خود به دو انحنای متضاد متکی هستند که به آن ضد آوار نیز می‌ گویند. این نوع سازه کششی با کیفیت برای ایجاد سایه روی محل های نشیمن یا مسیر های پر تردد ایده آل است.

3.سازه کششی آرک (Arch)

سازه های پارچه ای آرک، یک سایبان غشایی کششی فوق‌العاده کاربردی را تشکیل می‌ دهند که می ‌توانند مسافت ‌های طولانی مانند یک میدان ورزشی یا مناطق کوچک ‌تر مانند ورودی یک مجتمع را بپوشانند. بسته به انواع دهانه های ورودی، سیستم سازه کششی آرک با کیفیت به دلیل ساختار منحصر به فرد و استفاده از مواد اولیه درجه یک و با کیفیت، می تواند روشی بسیار مقرون به صرفه برای ترکیب غشای کششی در یک پروژه باشد.

اشکال سازه های کششی

4.ساختار غشایی شبکه ای کابلی (Cable Net)

سازه کششی کابلی برای کاربرد های سقف های غشایی کششی با دهانه طولانی که معمولاً در استادیوم ها یا فضاهای بزرگ یافت می شوند، قابل استفاده هستند. شبکه کابلی سه بعدی یا سازه های غشایی شبکه کابلی راه حلی کارآمد و مقرون به صرفه برای معماری کششی سبک وزن می باشند.

همچنین می توانید مقاله معرفی کامل فریم های سازه کششی را نیز مطالعه کنید.

9 مزیت استفاده از سازه کششی

1.    ایجاد سرپناه مقاوم در برابر آفتاب، باران، باد

2.    امکان کنترل میزان نور وردی به سرپناه

3.    سبک وزن و با دوام

4.    قابل خرید و سفارش در انواع شکل ها و قیمت ها

5.    زمان ساخت و ساز کوتاه و نصب آسان و ارزان

6.    مناسب برای ورودی های مجتمع های با دهانه بزرگ

7.    قابلیت بازیافت و استفاده مجدد و سازگاری با محیط زیست

8.    سازگاری با انواع تکنولوژی های ساختمانی

9.    سادگی در تعمیر و نگهداری و امکان تعویض و جایگزینی قطعات

ما در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با سازه کششی و انواع آن آشنا کنیم. برای مشاوره و خرید انواع سازه کششی و سازه چادری می توانید با مشوران دنیای چادر تماس بگیرید. 

زمینه های فعالیت

طراحی و دوخت روکش کالاهای صنعتی و آزمایشگاهی، پارچه برزنت، سازه های بادی و تفریحی ورزشی، سازه های پارچه ای و کششی، پوشش های سیلو، پوشش های استخر آب، تجهیزات مسافرتی، کاور لیفتراک، چادر ماشین و ترانزیتی و …

آدرس ما

کرج، جاده ملارد، ایستگاه منظریه، روبروی شهرداری منطقه ۱۰، پلاک ۱۰
[email protected]

تلفن: 02633119 - 02636609320
فکس: 02636639298
همراه: 09124049871
واتس اپ:  09924500600 
واتس اپ:  09024049871

ساعات کاری

ساعات کار دنیای چادر از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 تا 18  می باشد

جمعه ها تعطیل است

Back To Top
© 2024 DonyayeChador. All Rights Reserved. Design by MehdiEdalat