صفر تا صد پنبه

صفر تا صد پنبه
صفر تا صد پنبه
پنبه این الیاف مفید یک نوع محصول کشاورزی است که بشر از دیرباز با آن آشنا شده و برای بسیاری از نیاز های خود از آن استفاده می کند. صفر تا صد پنبه یک پروسه بسیار طولانی می باشد اما طریقه به وجود آمدن این محصول کاملا طبیعی می باشد . گیاهی به نام دانه ی پنبه وجود دارد که خروجی این دانه الیافی به نام پنبه است ، این دانه در حول خود الیاف پنبه را که حالت پف دار و بسیار نرمی دارد را حفظ می کند . این گیاه معمولا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند آفریقا آمریکا و هند رشد می کند . اما تاریخ تولد پنبه به حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مکزیک و پاکستان که در گذشته به تمدن دره معروف بوده است بر می گردد .

ساختمان پنبه
پنبه از خانواده الیاف سلولزی و بر پایه گلوکز است که در حالت خام به شکل زرد رنگ می باشد. قبل ازینکه تحت شرایط شیمیایی قرار بگیرد به دو حالت مسطح و یا خمیده می باشد که در صورت برخورد با رطوبت بهم چسبیده می شود. دارای طول متوسط ۱۴ تا ۳۶ میلی متر و قطر آن ۲۰ الی ۱۵ میکرون می باشد . دارای مقاومت بدنی حدود ۳ الی ۶ گرم است و ازدیاد طول آن تا حد پارگی ۵ الی ۷ درصد است . پنبه در شرایط متعادل و استاندارد ۲۲ درجه سانتی گراد و ۷۶% رطوبت نسبی مقدار ۸ درصد رطوبت به خود جذب می کند.

نخ
مهمترین کاربرد پنبه تلید نخ می باشد. به این شکل که الیاف پنبه را به شکل رشته رشته درآورده و در نهایت به ریسمان هایی به نام نخ تبدیل می شوند. این کار توسط دستگاه های پنبه ریسی انجام می شود و به همین دلیل قیمت پارچه نسبت به قدیم که ماشینی نبوده پایین است . قبل از اختراع دستگاه پنبه ریسی این کار با دست انجام می شد که بسیار کار سخت و ظریفی بوده و به همین دلیل پارچه قیمت بسیار بالایی داشته است . طبق برآورد صورت گرفته اکنون ۲۵ میلیون تن پنبه در هر سال تولید می شود. هند با تولید سالانه ۶ میلیون تن پنبه با اختلاف بسیاری پرچم دار تولید پنبه در جهان می باشد.

طلای سفید
پنبه به دلیل داشتن نقش پررنگی که در اقتصاد جهان داشته توانسته لقب طلای سفید را به خود اختصاص دهد. با یک نگاه کوتاه در اطرافمان متوجه می شویم رد پای پنبه در همه جا پیدا می شود. لباس هایی که بر تن داریم، فرشی که زیر پایمان است مبلمانی که در خانه هایمان است صندلی های موجود در ماشین هایمان، همه و همه حاصل همین پنبه می باشد.

کاربردهای پنبه و نخ
از کاربرد های این الیاف میتوان به صنعت پارچه های پنبه ای ، جوراب، لباس زیر، لباس کودک، حوله ها پارچه های مخملی، کالا ی خواب و صنعت نساجی که در ادامه به آن می پردازیم اشاره کرد.اکثر پارچه های وجود در بازار با الیاف پنبه تولید می شود . پنبه به دلیل داشتن قابلیت اختلاط با بسیاری از مواد دیگر قدم مهمی در اقتصاد برداشته است، ابریشم مصنوعی یکی از محصولات حاصل از پنبه می باشد.یکی دیگر از موارد مهم باقی مانده ی پنبه است که پنبه دانه نام دارد . از پنبه دانه باقی مانده برای تولید نوعی روغن استفاده می شود.

تاریخ نساجی در ایران
نساجی در ایران در ابتدا به صورت سنتی توسط دستگاه های بافندگی که شامل انواع دو وردی، چهار وردی، هشت وردی تا ژاکاردی دستی تولید می شد. حاصل نساجی سنتی ایران پارچه هایی نظیر زری، مخمل، ترمه دارایی، جاجیم و(لینک دارن) … می باشد . حال تجهیزاتی متعلق به ۶۰۰۰ سال پیش در ایران موجود است که شاهد عینی وجود فن ریسندگی و تبدیل پشت به نخ در این کشور می باشند. اما اولین پارچه هایی که در این کشور تولید شده است متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش است که در شوش پیدا شده است، سپس در دوره هخامنش از پارچه های رزی رو نمایی شد، لباس های بجا مانده از آن زمان نشان می دهد که در آن دوره به رنگ آبی بسیار علاقه مند بوده اند .

پنبه تاجر جهانی
در حال حاضر هند و چین بزرگترین تولید کنندگان پنبه در جهان می باشند. قسمت عمده ی این تجارت در صنعت نساجی این کشور ها هستند. بزرگترین فروشنده این الیاف طبیعی آمریکا می باشد و سپس آفریقا. پنبه یک محصول بسیار مهم و قابل اهمیت در جهان است که بیشترین زحمتش بر دوش کشاورزان است که متاسفانه کمترین سود را هم شامل می شوند.

برچسب ها: پنبه تاجر جهانی, تاریخ نساجی در ایران, ساختمان پنبه, صفر تا صد پنبه, طلای سفید, کاربردهای پنبه و نخ, نخ

زمینه های فعالیت

طراحی و دوخت روکش کالاهای صنعتی و آزمایشگاهی، پارچه برزنت، سازه های بادی و تفریحی ورزشی، سازه های پارچه ای و کششی، پوشش های سیلو، پوشش های استخر آب، تجهیزات مسافرتی، کاور لیفتراک، چادر ماشین و ترانزیتی و …

آدرس ما

کرج، جاده ملارد، ایستگاه منظریه، روبروی شهرداری منطقه ۱۰، پلاک ۱۰
[email protected]

تلفن: 02633119 - 02636609320
فکس: 02636639298
همراه: 09124049871
واتس اپ:  09924500600 
واتس اپ:  09024049871

ساعات کاری

ساعات کار دنیای چادر از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 تا 18  می باشد

جمعه ها تعطیل است

Back To Top
© 2024 DonyayeChador. All Rights Reserved. Design by MehdiEdalat