نایلون و پلی استر

نایلون و پلی استر
نایلون و پلی استر هر دو پارچه های مصنوعی سبک و با دوامی هستند که بسیاری از خصوصیاتشان یکسان است، خصوصیاتی چون مراقبت آسان ، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر چین و چروک ، مقاومت در برابر کشش و مقاومت در برابر کوچک شدن. در واقع نایلون بسیار نرم تر از پلی استر است ، در حالی که پلی استر بسیار سریع تر خشک می شود، همچنین رنگ پذیرتر و مقاومتش در برابر سایش بهتر است. در واقع نمی توان گفت کدام یک بهتر هستند زیرا هر کدام دارای ویژگی های مثبتی هستند که باعث می شود برتری آن ها را نتوان تشخیص داد و هر یک ویژگی های منحصر به فرد فوق العاده ای دارند که در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه نایلون و پلی استر
نایلون، اولین الیاف مصنوعی جهان، در سال ۱۹۳۵ توسط والاس کاروترس کشف و تولید شد. تا زمان جنگ دوم، این محصول در دسترس عموم نبود، در واقع ارتش برای چتر های نجات و چادرها از آن استفاده می کرد. پلی استر اوایل دهه ۱۹۴۰ وارد اولین خط تولیدی خود شد و در دهه ۱۹۵۰ رواج یافت.

احساس
در سال های اولیه ، نایلون همیشه پارچه ای نرم و نرم تر از پلی استر در نظر گرفته می شد. نایلون به عنوان جایگزینی برای ابریشم ایجاد شده بود و همچنین احساس نرم و درخششی از خود نشان می داد. از ابتدا تا به حال ، پلی استر همیشه پارچه ای خشن تر از نایلون بوده است ، از این رو استفاده اصلی آن بیشتر در پوشاک و لباس های بیرونی است. قابلیت های دستگاه های پیشرفته ی امروزی باعث شده است که پلی استر نرم تر شود که از جهاتی از نایلون بهتر و با نرمی پنبه مطابقت می کند.

دوام
هر دو نایلون و پلی استر به دلیل ساخت و ساز مبتنی بر پلیمر دارای وزن سبكی هستند. نایلون در واقع از دو لایه با کشش بیشتر برخوردار است. اگرچه نه چندان قوی، اما پلی استر در برابر کشش بهتر از نایلون مقاومت می کند، اما از لحاظ زیبایی گزینه مناسبی نمی باشد و نایلون انتخاب مطمئن تری است.

خاصیت ضد آب
هنگامی که صحبت از پارچه های ضد آب می شود این دو محصول می توانند به راحتی وارد میدان شوند. در واقع نایلون و پلی استر هر دو به طور طبیعی آب گریز هستند ، به این معنی که در مقابل آب بسیار مقاومت خوبی نشان می دهند و در مواردی که نیاز به یک پارچه ضد آب است می توان روی آن ها حساب ویژه ای باز کرد. اما نایلون در واقع مقداری آب جذب می کند، اما نه به آن معنا و بسیار سریع خشک می شود. اما در مقابل پلی استر می توان گفت مقاومت کمتری دارد، اما این موضوع چیزی از ارزش های نایون کم نمی کند.

رنگ ماندگار
پلی استر به دلیل همان خاصیت هایی که باعث قابلیت ضد آب در آن می شود ، سریع تر از نایلون رنگ را جذب می کند. پلی استر رنگی ، آب موجود در رنگ را از بین می برد اما نه خود رنگی را که با الیاف پیوند می زند. و این یک ویژگی بسیار عالی و منحصر به فرد می باشد. اما نایلون آب را جذب می کند و در نتیجه چسبندگی رنگ به الیاف کمتر می شود.

مراقبت آسان
پلی استر و نایلون پارچه هایی با مراقبت مناسب هستند که قابل شستشو و خشک کردن حتی توسط ماشین های لباس شویی هستند ، گرچه توصیه می شود با آب نسبتا ولرم رو به گرمی شسته شوند. پلی استر اگرچه به اندازه نایلون نرم نیست، اما گاهی اوقات نیاز به افزودن نرم کننده پارچه دارد، این در حالی است که نایلون های سفید باید به طور جداگانه و با سفید کننده ها شسته شوند تا از زرد شدن آن جلوگیری شود. در مورد اتو کردن ، هر دو باید روی حرارت کم اتو شوند زیرا در دمای بالا ذوب می شوند.

نایلون بهتر است یا پلی استر؟
در سال های اولیه ، نایلون همیشه پارچه ای نرم و نرم تر از پلی استر در نظر گرفته می شد. همان طور که گفته شد از ابتدا تا به حال ، پلی استر همیشه پارچه ای ضخیم تر و همچنین خشن تر از نایلون بوده است ، به همین دلیل هم استفاده اصلی آن در پوشاک و لباس های بیرونی است. در نتیجه نمی توان گفت کدام یک بهتر است زیرا هر کدام محاسن خود را دارا می باشند.

برچسب ها: پلی استر, تاریخچه نایلون و پلی استر, نایلون, نایلون بهتر است یا پلی استر؟, نایلون و پلی استر

زمینه های فعالیت

طراحی و دوخت روکش کالاهای صنعتی و آزمایشگاهی، پارچه برزنت، سازه های بادی و تفریحی ورزشی، سازه های پارچه ای و کششی، پوشش های سیلو، پوشش های استخر آب، تجهیزات مسافرتی، کاور لیفتراک، چادر ماشین و ترانزیتی و …

آدرس ما

کرج، جاده ملارد، ایستگاه منظریه، روبروی شهرداری منطقه ۱۰، پلاک ۱۰
[email protected]

تلفن: 02633119 - 02636609320
فکس: 02636639298
همراه: 09124049871
واتس اپ:  09924500600 
واتس اپ:  09024049871

ساعات کاری

ساعات کار دنیای چادر از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 تا 18  می باشد

جمعه ها تعطیل است

Back To Top
© 2024 DonyayeChador. All Rights Reserved. Design by MehdiEdalat