در سال 1977، شرکت SOM به عنوان مهندس و طراح توسط دولت عربستان سعودی مأموریت یافت تا ترمینالی را در فرودگاه بین المللی جده طراحی کند تا در زیارت سالانه مسلمانان به خانه خدا به زائران (حاجیان) مکه خدمت کند. این پروژه تاریخی که برای پذیرایی از میلیون ها مسافر بین المللی طراحی شده است، به حفظ رفاه و آسایش کسانی که به زیارت مکه می روند، توجه میکند. در این مقاله قصد داریم سازه کششی فرودگاه جده و کاربرد آن را برای شما شرح دهیم.
مشخصات فنی پروژه
*زمان تکمیل پروژه: 1981 میلادی
*زمان پایان عملیات طراحی: 1978 میلادی
*اندازه مساحت سایت: 48.60 هکتار
*ارتفاع سازه: 45.70 متر
*مساحت زیربنا: 260000 متر مربع
مطالب پیشنهادی دنیای چادر: پارچه سازه کششی چه ویژگی هایی دارد؟
پایانه حج فرودگاه جده، بزرگ ترین ساختار غشایی کششی در جهان
80000 نفر در روز در حال جابجایی بین اتوبوس و هواپیما هستند. برای محافظت از مردم در برابر گرمای خورشید صحرا باید 440000 متر مربع فضا پوشش داده می شد طبیعتاً برای چنین ابعادی ساخت و ساز یک ساختمان محصور سنتی خیلی گران تمام می شد. در طول طراحی کانسپت، طرح های سقف بتنی و فلزی به دلیل جذب گرمای بیش از حد رها شدند. در عوض ساختار های پارچه ای با مشورت هورست برگر مورد مطالعه قرار گرفتند.
پارچه فیبر شیشه ای با روکش PTFE ، 70 درصد گرمای خورشید را منعکس کرده و اثر الکتریسیته ساکن را نیز حذف می کند. SOM یک مفهوم سازه چادری را انتخاب کرد که ساختمان را به 10 ماژول تقسیم می کند که هر یک از 21 واحد چادری با ابعاد پلان 45.75*45.75 متر تشکیل شده است. هر ماژول 320*137 متر را پوشش می دهد. دو گروه از پنج ماژول هر کدام در امتداد دو طرف یک مسیر دسترسی مرکزی مرتب شده اند. 20 دروازه برای هواپیما ها در انتهای مخالف ماژول ها قرار دارد.
🔥 برای بازدید از محصولات دیگر بر روی لینک های زیر کلیک کنید. 🔥
🔗پارچه کانتینری🔗 🔗پارچه ترانزینی🔗 🔗پارچه برزنت🔗
طراحی سازه کششی پایانه مسافربری حج
این ترمینال که در فرودگاه بین المللی ملک عبد العزیز واقع شده است، در 43 مایلی غرب شهر مقدس مکه قرار دارد. تقریباً سالی یک بار در طول یک دوره شش ساله، تعداد زیادی از مسلمانان از سراسر جهان به سفر حج می روند و از فرودگاه در مسیر مکه عبور می کنند. در طراحی ترمینال، SOM نیاز به ایجاد تسهیلاتی داشت که بتواند حجم زیادی از افراد با نیازهای بسیار متنوع را مدیریت کند.
SOM برای طراحی ترمینال حج از شکل بسیار قابل شناسایی چادر بادیه نشین استفاده کرد تا پس از تکمیل آن در سال 1981، بزرگ ترین سازه کششی با سقف پارچه ای جهان و ساختاری نو آورانه را برای بیش از یک میلیون زائر سالانه خلق کرده باشد.
برای باز نگه داشتن فضای زیر، واحدهای چادر را از دکل های بلندی که در چهار گوشه هر چادر قرار دارند، آویزان کردند. تکیه گاه های داخلی از تک ستون تشکیل شده است. در امتداد لبه ها و گوشه ها، دو یا چهار ستون در قاب هایی ترکیب می شوند تا در برابر نیروهای جانبی مقاومت کنند. این چیدمان سیستم پشتیبانی، تصویر قدرتمندی را به معماری بزرگ ترین سقف چادری جهان می دهد. قدم گذاشتن از گرمای خورشید کویر به زیر سایه بام سازه چادری فرودگاه جده مانند ورود به فضای دلپذیر یک جنگل غول پیکر است.
ویژگی های ساختاری سازه کششی فرودگاه جده
SOM یک ساختمان ترمینال خطی و یک مجتمع پشتیبانی مجزا و بزرگ طراحی کرد که مسافران بتوانند به راحتی برای سفر خود به مکه آماده شوند. این مجموعه دارای امکانات خواب، تهیه غذا و خدمات پشتیبانی مختلف می باشد. بالای سازه کششی دارای تهویه طبیعی 210 واحد سقف فایبرگلاس نیمه مخروطی با روکش تفلون است که در مجموع در 10 ماژول قرار دارند. ماژول ها توسط دکل های فولادی به ارتفاع 45 متر پشتیبانی می شوند. از آن جایی که پارچه انتقال حرارت پایینی دارد، به خورشید اجازه می دهد نور گرمی را روی ناحیه پشتیبانی بتاباند و در شب، به یک سطح انعکاسی عالی تبدیل می شود.
بررسی اهمیت سازه کششی فرودگاه جده برای مسافران
ترمینال حج در فرودگاه بین المللی جده، عربستان سعودی، به عنوان "دروازه ای به مکه"، اهمیت مذهبی زیادی دارد. پارچه سازه کششی چادر مانند که فضای ترمینال را می پوشاند، سفر به خانه خدا را برای مسلمانان آسان تر کرده و به آن ها پناه می دهد. بسیاری از زائرانی که به جده می رسند، برای یک یا دو روز در فرودگاه می مانند، زیرا آن ها مقدمات سفر 45 مایلی به مکه را فراهم میکنند. به همین دلیل، و به دلیل تعداد زیاد مسافران هوایی ترمینال در اواسط دهه 1970 برای یک اجرای یک برنامه عظیم، تقریباً 4.6 میلیون فوت مربع طراحی شد. قسمت های انتظار انواع فضا های استراحت را ارائه می دهند، برخی با صندلی و برخی دیگر نیز در فضای باز.
در همین راستا دنیای ادر پیشنهاد می کند مقاله سازه کششی آرک را نیز مطالعه کنید.
مراحل طراحی و اجرایی سازه کششی جده
تیم طراحی در توسعه طراحی خود برای ترمینال فرودگاه که به استفاده زائران اختصاص داده شده است، از درک خود از نیاز های کاربران که از طریق برنامه ریزی معماری به دست آمده و با تکیه بر تجربه زیارتی مهندس ارشد پروژه استفاده کرد. آن ها در جریان طراحی سازه کششی، تصویر واضحی از خیمه هایی که در گذشته برای زائران برپا می شده را حفظ کرند. سپس معماران و مهندسان این طرح را در پاسخ به ملاحظات عملی توسعه دادند. آن ها متوجه شدند که استفاده از یک سازه فولادی یا بتنی معمولی برای یک پایانه محصور و دارای تهویه مطبوع نه برای مدت کوتاه فصل سالانه حج مناسب است و نه در آب و هوای گرم بیابانی عربستان سعودی مقرون به صرفه است. برخی از زائران حتی در یک ساختمان محصور دارای خنک کننده های مصنوعی احساس ناراحتی می کنند. طراحان که از ایده های مرسوم تر ناراضی بودند، با ایده ایجاد فضایی سایهدار که دارای محیطی معتدل و گردش هوا برای اثر خنککننده باشد، به یک ساختار سبک وزن و کششی روی آوردند.
مهندسان سازه برای آزمایش اشکال و اندازه های واحد های مختلف، سازه چادری را با پارچه های کششی مدل سازی کردند. درنهایت سازه کششی پایانه حج فرودگاه بین المللی جده در مقیاسی بی سابقه و همچنین مبتنی بر یک طراحی خلاق و نوآورانه و هم چنین کارآمد و تاثیرگذار ساخته شد. ما در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با سازه کششی فرودگاه جده آشنا کنیم. برای مشاوره، خرید انواع سازه کششی و سازه های پارچه ای و استعلام قیمت می توانید با مشوران دنیای چادر تماس بگیرید.